9 września zakończyła się druga już edycja programu Climate Leadership, którego organizatorem jest Centrum UNEP/GRID – Warszawa. Inicjatywa ma na celu budowanie społeczności liderów realnej zmiany w biznesie na rzecz neutralności klimatycznej i zrównoważonego rozwoju. W projekcie wzięło udział 13 firm, które wspierane przez ekspertów ze świata nauki, administracji oraz organizacji pozarządowych, zobowiązały się do podjęcia konkretnych działań na rzecz ochrony środowiska i neutralizacji ich szkodliwego wpływu na naturę.

Coraz więcej znaków na niebie i ziemi – dosłownie - pokazuje, że nie da się zapomnieć o zmieniającym się klimacie i związanym z nim kryzysie. Do niedawna, takie zjawiska jak trąby powietrzne, kojarzone były jedynie z amerykańskimi filmami katastroficznymi, a nie z wydarzeniami, które miały miejsce w Czechach. To samo można napisać o powodziach, jakich doświadczyli w ostatnich miesiącach mieszkańcy Niemiec czy Chin. Kanada, która niegdyś kojarzona była z mrozem, w tym roku pobiła kolejny rekord ciepła. Fala upałów w Lytton, doprowadziła do kilku intensywnych pożarów na terenie Kolumbii Brytyjskiej. Patrząc na liczbę gwałtownych zjawisk pogodowych, nie da się ukryć, że ich natężenie ściśle powiązane jest z działalnością wszystkich uczestników życia społecznego i ekonomicznego – w tym biznesu. Dlatego w drugiej edycji programu Climate Leadership, przedsiębiorstwa przy wsparciu ekspertów z różnych dziedzin, szukały konkretnych rozwiązań, dzięki którym w realny sposób będą mogły w przyszłości wpłynąć na poprawę środowiska.

W drugiej edycji programu Climate Leadership udział wzięły:

  • BASF Polska,
  • Zakłady Farmaceutyczne "Polpharma" S.A.,
  • myhive,
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.,
  • Ergo Hestia S.A.,
  • Netguru,
  • Samsung Electronics Polska,
  • Grupa Danone,
  • McDonald's Polska Sp. Z O.O.,
  • Allegro.pl,
  • Bank Ochrony Środowiska S.A.,
  • Fabryki Mebli "FORTE" S.A.,
  • Tetra Pak.

“W tym roku jako eksperci mieliśmy przyjemność pracować z firmami, których polityka klimatyczna była na różnym poziomie zaawansowania. Jednym pomagaliśmy zdefiniować kwestie istotne z punktu widzenia ich działalności, innym zmierzyć się z bardzo konkretnymi wyzwaniami. Efektem są zobowiązania zmniejszające ich negatywny wpływ na środowisko - konkretne, mierzalne, powiązane ze wskaźnikami ESG. Climate Leadership jest ciekawą platformą współpracy dla wszystkich zaangażowanych stron: firmy otrzymują dostęp do specjalistycznej wiedzy i doświadczenia ekspertów reprezentujących zróżnicowane grono interesariuszy - od przedstawicieli inwestorów, instytucji naukowych czy organizacji pozarządowych. Dla ekspertów to także okazja do poszerzenie horyzontów oraz integracji środowiska” – mówi Marta Lesiewska, ekspertka Climate Leadership, założycielka Inspired.

Klimatyczni liderzy w biznesie

Od lat w Polsce realizowane są badania, które wskazują na to, iż jesteśmy świadomi skali wyzwania, z którym przyszło nam się mierzyć, jeżeli chodzi o tematy środowiskowe, ale nie zawsze przekłada się to na konkretne czyny. Dlatego w trakcie podsumowania drugiej edycji programu Climate Leadership przedstawiciele firm, którzy brali udział w warsztatach, mogli dowiedzieć się, jak działać lepiej w zakresie edukacji klimatycznej, by nie była ona wyłącznie teorią, ale przekładała się na zmiany modeli biznesowych i stylów życia. „To ważne tematy, zwłaszcza, że oczekiwania względem zwiększenia ambicji klimatycznych będą rosły wraz ze zbliżającym się szczytem COP26 w Glasgow. Co więcej, należy pamiętać, że obecnie konsumenci poszukują przyjaznych dla ludzi i środowiska produktów i usług, a aktywizm klimatyczny pobudza wyobraźnię młodych na całym świecie, przyczyniając się do powstawania nowych ruchów i organizacji. Firmy wprowadzając innowacyjne rozwiązania w swoich przedsiębiorstwach, stają się klimatycznymi liderami na rynku biznesowym.” – podkreśla Maria Andrzejewska, Dyrektor Generalna Centrum UNEP/GRID-Warszawa, które stworzyło program.

Na drugą połowę września planowana jest premiera raportu podsumowującego drugą edycję programu Climate Leadership, wyniesionych z niego doświadczeń oraz zobowiązań firm - ma ona również zapowiadać kolejną, trzecią edycję projektu.

W obu edycjach Climate Leadership wzięły udział 23 firmy. Wspólnie z ponad setką niezależnych ekspertów z różnych dziedzin, przedstawicielami ministerstw, samorządów i jednostek badawczych, wypracowały realne rozwiązania, które wpłynęły na realizację głównego celu programu – neutralizację szkodliwego wpływu biznesu na środowisko, zwiększając przy tym innowacyjność przedsiębiorstwa i przewagę konkurencyjną. Zobowiązania klimatyczne wszystkich uczestników dostępne są na stronie internetowe.