Konferencja prasowa oraz prezentacja i dyskusja na temat klimatycznych zobowiązań 10 firm, biorących udział w inauguracyjnej edycji programu stanowiły zwieńczenie pierwszego etapu wchodzenia przez biznes na ścieżkę, prowadzącą go do neutralności klimatycznej.

3 czerwca na zorganizowanej przez partnera inicjatywy - Havas PR - konferencji prasowej swoje dotychczasowe działania i nowe zobowiązania mogli zaprezentować mediom przedstawiciele biorących udział w projekcie firm.

Wspólnymi siłami

Jak w trakcie spotkania podkreśliła dyrektor Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Maria Andrzejewska, obok dzięsiątki liderów biznesu filarem inicjatywy było również ok. 60 ekspertów ze świata przedsiębiorczości, nauki czy organizacji pozarządowych, doradzających firmom sposoby, na które mogą zmniejszyć swój negatywny wpływ na środowisko.

Profesor Bolesław Rok, który przez ostatnie miesiące koordynował projekt, zwrócił z kolei uwagę na wpisywanie się przez niego w 17. Cel Zrównoważonego Rozwoju, jakim jest rozwijanie międzysektorowych partnerstw na rzecz pozytywnych zmian - w tym również w dominujących obecnie modelach produkcji i konsumpcji.

W trakcie konferencji swoimi działaniami dla klimatu pochwalili się przedstawiciele piątki z firm, zaangażowanych w pierwszą edycję projektu: Banku Ochrony Środowiska, BNP Paribas Bank Polska S.A., ERGO Hestii, Carrefour oraz Orange.

Wśród prezentowanych przez te instytucje działań nie zabrakło nowych narzędzi finansowych, wspierających bardziej zrównoważone działanie firm i gospodarstw domowych, deklaracji dotyczących zmian w polityce odpadowej, inwestowania w energetykę odnawialną czy na aktywne działania duchu gospodarki o obiegu zamkniętym.

Poza wspomnianymi firmami w projekcie wzięły również udział Auchan, IKEA, Coca-Cola HBC, Grupa Żywiec i Żywiec Zdrój.

Globalna perspektywa

Zobowiązania wszystkich uczestników projektu oraz ich omówienie przedstawione zostało przez uczestników i ekspertów Climate Leadership podczas prezentacji projektu, będącej częścią konferencji Koźmiński Biznes Hub "Pozytywny biznes w Polsce".

Przemysław Oczyp (GoResponsible) mówił w jej trakcie o roli, odpowiedzialności i trendach, zauważalnych w sektorze finansowym i jego podejściu do tematyki zrównoważonego rozwoju.

Doktor Anna Brdulak (Politechnika Wrocławska) zwracała szczególną uwagę na potrzebę projektowania i wdrażania bardziej przyjaznych dla środowiska opakowań, zaś Bartłomiej Kozek (Centrum UNEP/GRID-Warszawa) wpisywał deklaracje firm w szersze, globalne wyzwania, takie jak konieczność zagospodarowania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego czy zwiększenia efektywności energetycznej i surowcowej polskiej gospodarki.

Swoje przemówienie do osób uczestniczących w projekcie oraz przysłuchujących się wydarzeniu zaprezentowała Shereen Zorba z UNEP Science-Policy-Business Forum on the Environment, podkreślając rolę tego typu inicjatyw w stymulowaniu dobrych praktyk i realnych zmian w funkcjonowaniu biznesu.

Na wrzesień planowana jest premiera raportu podsumowującego pierwszą edycję Climate Leadership, wyniesionych z niego doświadczeń oraz zobowiązań firm - ma ona również zapowiadać kolejną, drugą edycję projektu, do udziału w której już dziś zachęcają biznes Maria Andrzejewska i Bolesław Rok.