Od dwóch tygodni w całej Polsce doświadczamy bezprecedensowych upałów, wiele miejscowości zmaga się z deficytem wody, gwałtownie wzrósł pobór energii elektrycznej. W tym samym czasie usycha także najsłynniejsze drzewo w Warszawie – palma na rondzie de Gaulle'a. To prawda, że palma jest sztuczna, ale właśnie dlatego mogła zostać bezpiecznie 'ususzona' po to, by obudzić w nas refleksję. Działanie to rozpoczęło się na początku czerwca i zainaugurowało tegoroczny Światowy Dzień Środowiska.

Umierająca palma stała się w ostatnich gorących dniach symbolem dotkliwych zmian klimatu i powiązanych z nimi zanieczyszczeń powietrza. To legendarne dzieło Joanny Rajkowskiej będące pod opieką Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie pełni tu rolę medium, za pośrednictwem którego Centrum UNEP/GRID-Warszawa i Syrena Communications mówią polskiemu społeczeństwu, że dramat klimatyczny jest realny. Rozgrywa się już teraz i własnie my możemy to zmienić.

Projekt namawia nas do refleksji, a kiedy to się uda, także do krytycznej oceny naszego stylu życia. Dzięki palmie, już blisko 10 tysięcy osób zadeklarowało zmianę swoich codziennych przyzwyczajeń składając EKOpostanowienia

Projekt 'Palma' narodził się we współpracy Centrum UNEP/GRID-Warszawa z agencją reklamową Syrena Communications i jest projektem Partnerstwa SDGs "Razem dla środowiska". Jednocześnie, działanie 'Palma' zostało zaplanowane jako element kampanii społecznej Zielona Wstążka #DlaPlanety realizującej w tym roku hasło #BeatAirPollution. Opiekę merytoryczną nad projektem sprawuje i kampanię prowadzi Centrum UNEP/GRID-Warszawa; za strategię kreatywną kampanii odpowiada Syrena Communications; pomysłodawcą transformacji palmy jest Jarosław Wiewiórski (Syrena Communication).