Tegoroczne obchody Światowego Dnia Środowiska - podobnie jak w roku ubiegłym - przebiegały pod znakiem zielonej wstążki, symbolizującej gotowość podjęcia pilnych działań dla planety i wspólnego dobra. 5 czerwca w kampanię Zielona Wstążka zaangażowały się miasta, instytucje i osoby indywidualne, a na ulicach Warszawy pojawili sie animatorzy, namawiający rzesze przechodniów do podejmowania EKOpostanowień.

Kampanię Zielona Wstążka #DlaPlanety, przebiegającą w tym roku pod hasłem "Beat Air Pollution" zainagurowała artystyczna akcja "uśmiercenia" palmy na rondzie de Gaulle'a w Warszawie przeprowadzona przez UNEP/GRID-Warszawa wspólnie z pomysłodawcą – Syrena Communications (Jarosław Wiewiórski), Joanną Rajkowską, która jest autorką instalacji "Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich" i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, które sprawuje opieke nad obiektem. Celem akcji było zwrócenie uwagi na zły stan powietrza i realność katastrofy klimatycznej, którym możemy stawić czoła przez obranie bardziej zrównoważonego stylu życia. 

Tego dnia, w kilku punktach Warszawy, m. in. na rondzie de Gaulle'a, w galeriach handlowych: Arkadia i Mokotów, na terenie Carrefour w galerii Wileńska, można było spotkać animatorów, zachęcających społeczeństwo do składania osobistych internetowych zobowiązań zmiany stylu zycia podejmowanych #DlaPlanety: EKOpostanowienia.

Osiem par animatorów brało udział w akcji namawiania przechodniów na ulicach Warszawy. Animatorzy dotarli także do biur partnerskich firm zaangażowanych w kampanię. Ich rolą, oprócz zachęcania przechodniów oraz pracowników do składani EKOpostanowień i przypinania zielonych wstażek, było uświadamienie rozmówców, że każdy z nas ma wpływ na środowisko i wspólnie możemy zdziałać dużo dla poprawienia jakości powietrza, a co za tym idzie naszego samopoczucia i zdrowia. O ekologiczną edukację animatorów zadbała firma Deloitte. W tablety wyposażyła animatorów firma Samsung Polska.

Obchodom tego święta towarzyszyły dwie debaty: „Oddech dla młodych – smog, odpowiedzialność za klimat i przyszłość” (debata młodych) i „W drodze po czyste powietrze i lepszy klimat” (debata ekspercka w Ministerstwie Środowiska). Odświetlenie zielonym światłem reprezentacyjnych obiektów i kluczowych budynków w wielu miastach i gminach w Polsce zwróciło dodatkowo uwage spoełeczeństwa na wyjatkowy charakter tego dnia. Współorganizator kampanii Zielona Wstążka #DlaPlanety – Urząd Miasta Warszawa, oświetlił 5 czerwca Pałac Kultury i Nauki oraz Most Śląsko Dąbrowski. Ponadto, zielonym światłem zaświeciły sie budynki firm: Signify, Ghelamco Poland (budynek Warsaw Spire), a w centrum handlowym Arkadia fontanny. 

Do kampanii Zielona Wstążka włączyli się artyści, którzy podarowali kampanii #DlaPlanety ilustracje zainspirowane wybranymi EKOpostanowieniami. Plakaty były eksponowane czasowo w galeriach handlowych w Warszqawie i Wrocławiu, na przystankach w Gdyni, na dworcach w Rzeszowie, Krakowie i Wrocławiu. Za zaanagżowanie, wrazliwość na stan środowiska i ciekawy komentarz artystyczny dziękujemy artystom:

Dennis Wojda 

Daniel de Latour

Anna Wielbut

Berenika Kołomycka

Andrzej Wieteska

Tomasz Lew Leśniak

 

Dennis Wojda
Daniel de Latour
Anna Wielbut
Berenika Kołomycka
Andrzej Wieteszka
Tomasz Lew Leśniak