Edukacja brzmieniem electro - kampania społeczna
Ruszyła kampania edukacyjna EkoElectro, której celem jest zwiększenie świadomości i wiedzy, szczególnie wśród młodych ludzi, na temat prawidłowego postępowania z elektrośmieciami. Do współpracy zaangażowano artystkę muzyki elektronicznej – Zamilską, która na potrzeby kampanii stworzyła nowy utwór muzyczny, w oparciu o motyw bijącego serca Planety. Można go posłuchać angażując się w edukacyjną konwersację z botem w aplikacji Messenger. Kampania organizowana jest przez UNEP/GRID-Warszawa i ElektroEko, w partnerstwie z firmą SAMSUNG.
Głównym celem kampanii EkoElectro jest dotarcie z edukacyjnym przekazem do dwudziesto- i trzydziestolatków, aktywnie korzystających z takich sprzętów, jak telefony komórkowe i tablety. Wyzwaniem było zainteresowanie młodych ludzi tematem elektrośmieci. Rozwiązaniem stało się stworzenie utworu muzycznego ze znaną i cenioną artystką muzyki elektronicznej – Zamilską. Na język nowoczesnej muzyki przełożona została prośba od Planety o zaangażowanie i pomoc. Treść edukacyjną przekazuje specjalnie przygotowany bot w Messengerze, w formie interaktywnej konwersacji wokół muzyki: m.me/PosluchajEkoElectro
„To bardzo ważne, aby wszystkie elektrośmieci oddawane były przez konsumentów do miejsc do tego przeznaczonych. Chcemy żyć w sposób wygodny, korzystać z dóbr cywilizacji. Jednak, aby móc zachować komfort życia i dobrostan ludzkości konieczne jest korzystanie z technologii i sprzętów w sposób odpowiedzialny, pozwalający chronić środowisko naturalne przed zniszczeniem. Dlatego szukamy sposobów na skuteczne dotarcie z przekazem kampanii dotyczącym tego ważnego tematu bezpośrednio do użytkowników sprzętów” – podkreśla Maria Andrzejewska, Dyrektor Centrum UNEP/GRID-Warszawa.
Odbiorcy angażowani są w bogatą wizualnie konwersację przez kilka dni, a w zamian otrzymują kolejne ścieżki utworu. W trakcie rozmowy dowiadują się co zrobić ze starym i nieużywanym już sprzętem elektronicznym i elektrycznym, aby efektywnie i bezpiecznie wykorzystać surowce, które można z niego jeszcze odzyskać. Uczą się, dlaczego istotne jest, aby poddawać go recyklingowi lub utylizacji w określony sposób, i co przez to zyskujemy zarówno w wymiarze ekologicznym, ale również ekonomicznym. Na koniec, po trzech dniach, otrzymują w całości nowy utwór artystki.
„Młodzi ludzie są dla nas niezwykle ważną grupą odbiorców. – mówi Anna Podsiadło, Marketing Manager w ElektroEko – Wyrośli w świecie nowych technologii, korzystają z nich chętnie i umiejętnie. Ich kompetencje w obchodzeniu się ze sprzętami chcemy poszerzyć o świadome i odpowiedzialne korzystanie z nich, uwzględniające troskę o przyrodę i przyszłość kolejnych pokoleń. Dlatego z przekazem edukacyjnym pojawiamy się w ich „środowisku naturalnym”, jakim są internetowe komunikatory i media społecznościowe”
Dotarcie do grupy młodych odbiorców zapewnia angażujący, interaktywny format kampanii: specjalnie zbudowany bot oraz strona kampanii na Facebooku. Motywacją do wejścia w interakcję jest wirtualne spotkanie z Zamilską – artystką, która skomponowała specjalnie na potrzeby kampanii elektroniczny utwór EkoElectro.
„Utwór EkoElectro oparty jest na motywie bijącego serca Planety. To muzyczna próba przybliżenia nas do naturalnego rytmu, o którym często na co dzień zapominaliśmy w ostatnich dziesięcioleciach. To artystyczna forma przypominania o potrzebie zachowania tego rytmu, charakteryzującego świat przyrody, o który jako ludzie musimy bardziej bezkompromisowo dbać – również w swoich codziennych nawykach i działaniach” – wyjaśnia Zamilska.
Kampania „EkoElectro” organizowana jest przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa, realizujące w Polsce misję Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska (UNEP), działające na rzecz zrównoważonego rozwoju. Współorganizatorem kampanii jest ElektroEko Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego, a partnerem firma Samsung Polska. Za kreację i realizację kampanii odpowiada agencja SocialPowers. Bota stworzyła firma finderstand, materiały wideo wyprodukowało Stream Studio, a kampanię wsparła agencja muzyczna CORD Warszawa.
Komunikację kampanii wspiera agencja Havas PR Warsaw.